Foredrag for næringslivet

Stable meg på beina, trekke opp kroppen, gå inn i rommet, late som ingenting. Jeg klarer det, gjennomfører, kjenner nesten ikke at jeg er sliten.

Jeg jobber som før, det er nesten ingen som vet hvor dårlig jeg faktisk er. Jeg forstår det nok ikke selv engang. Det er først når arbeidsdagen er over at jeg klapper sammen.

Sånn holder jeg på. Etter hvert nytter det likevel ikke. Jeg blir så alvorlig syk at jeg sklir inn sykemelding og joggebukse mens jeg venter på nye, livreddende organer; nyre og bukspyttkjertel.

Der kunne jeg blitt, sammen med Dr. Phil på TV. Men jeg forsto at jeg måtte tvinge meg opp. Definere og innfri konkrete delmål.

Før handlet det om travle dager med personale, veiledning og budsjetter. Nå dreide det seg om å finne løsninger på «hvordan gjennomføre en dusj uten fullstendig kollaps i kabinettet». Kontrasten var enorm.

Men prinsippet er likevel det samme om du er leder, arbeidstaker, eller pasient: Mister du mot og motivasjon er det fryktelig tungt å komme opp igjen. Det gjelder ikke å la utfordringene styre deg. Du må ta styringen.

Dessuten må du forstå hvilken effekt din væremåte har for andre. Som hudløs pasient er man ekstra sårbar – også i forhold til kommunikasjon. Men det er ikke bare på sykehus kommunikasjonsformen er av stor betydning.

Det gjelder hver og en – på alle arbeidsplasser.

Mine erfaringer gjør deg bedre

Ønsker du mer informasjon om hvordan mine erfaringer kan hjelpe deg? Legg igjen kontaktinformasjon, så hører du fra meg. 

Karianne Viken AS

Orgnr. 920 462 278

E-post: karianne@karianneviken.no